woensdag 23 februari 2011

Oh nee! Urenwerk recenseert Q&Q quartz horloge!

Schrik! Het gerenommeerde Urenwerk, bekend van vintage mechanische horloges, maakt een faux pas! Een topic over quartz-horloges. Een topic over Q&Q, dat paupermerk van/bij de Kijkshop? Dat kán niet waar zijn. En toch. Over de jaren 70 KRO jeugdserie Q&Q misschien? Nee, zeker niet. Die hadden maar 3,1 miljoen kijkers. Dit verhaal gaat over 20 miljoen kijkers. Maar wat is dan het verhaal?

De reden dat het wat stiller is op het weblog is 10 kilo horlogemateriaal. Ondergetekende kocht voor een habbekrats paar schoenendozen met restmateriaal, ongesorteerd, van alles wat. Was een gokje, maar dan had ik weer wat oefenmateriaal. In de praktijk bleek het zo'n 100 horloges te zijn maar dan in onderdelen verspreid. Een enorme sorteerklus waar ik afgelopen week menig avond aan heb gespendeerd en nog lang niet klaar mee ben. Je leert er wel veel van. En toen zag ik naast veel mechanisch ineens 2 Q&Q quartz horloges.

Miyota

Goedkoop uitziend, lelijk (in mijn ogen) en verweerd. En toch triggerde het mij. Wat voor merk is dat nou, dat Q&Q? Op onderzoek uit! De kleinste heeft op de wijzerplaat weinig aanwijzingen. Na openen, waarbij ik me ook nog eens onwijs snij (ook dat is Q&Q) blijkt er een Miyota 4L85 caliber in te zitten. Niets over te vinden op internet, ook niet spannend. De grote Q&Q vermeldt op de dial dat het een water resist 30M V is. Geen idee waar de V voor staat. Caliber is een onbekende Miyota. Goed, de binnenwerkjes zijn dus van een Citizen dochter, want dat is Miyota. Hun quartz calibers voldoen vaak meer dan prima (los dan dat het helaas quartz is). Citizen is overigens een van werelds grootste horlogehuizen (qua volume) en bestaat al sinds 1918.

Q&Q

Q&Q is echter ook een dochter van de Citizen Holding. Hoe zit dat dan? In 1976 werd onder het mom "international product, honest price" een budgetmerk opgezet vanuit Citizen: Q&Q. Productie lag in handen van CPM Corporation / CBM Corp (India) en naar verluid zijn er sinds oprichting al meer dan 20 miljoen horloges verkocht. Vroeger zelfs automaten, tegenwoordig bijna alleen nog maar quartz analoog. De expansiedrift is nog lang niet open aangezien ze momenteel Brazilie, Rusland, India en China veroveren. Ze gaan het lastig krijgen want in hun markt vechten ook fashion quartzjes als Armani, CK en Guess. Het antwoord van Q&Q is het uitbrengen van wat geavanceerdere horloges met complicaties als zonne-energie.
Conclusie
MR AKIHIKO SUZUKI, President, Japan CBM Corporation
Ik vind het merk nog steeds drie keer niets, maar het verhaal erachter is nog wel interessant. En mijn inzicht was met name dat het merk niet van Kijkshop is, maar wereldwijd verkocht wordt in grote getallen. Overigens maakte Q&Q nog meer naast horloges, zoals deze card game uit de jaren 80:



3 opmerkingen:

  1. Hallo
    Ik heb nu een armani horloge gevonden met een miyota quartz uurwerk voor 129 Euro
    Zou dit een goede koop zijn
    Mvg
    O vd staaij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beter dit model kopen: prijs $ 3,00. Good quality, great movement. Chinese Top Notch Quality. <----- operational excellence.
      Model NO.:QAA0355G
      Place of Origin Fujian, China (Mainland) by Zhangzhou Yingzi Watch & Clock Co., Ltd.
      Type Fashion, Quartz < ----- High End Quartz
      Material Leather
      Gender men's
      Age 2012
      Case Alloy
      Strap PU leather
      Back case stainless steel
      Package Bubble bag + white box

      Hier de link: http://yzclock.en.made-in-china.com/product/zbVxCXBrydhy/China-Quartz-Watch-QAA0355G-.html
      Echt High - End quality, Truly Gifted Master-craftmanship!

      Verwijderen
  2. Leuk klein dameshorloge gekocht voor 20€ in Dinant. De vorm deed me denken aan het Hollandse muntje , het dubbeltje exact dezelfde grootte. Nostalgie ten top , ik ben er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen