maandag 7 februari 2011

De kunst van het schuin kijken: welk horloge draagt hij?

bron: GuySie

Situatie: u zit in een gesprek met een klant aan tafel. De grote klok rond zijn pols (ik skip de dameshorloges even) valt op. Wat draagt hij? Kan ik het vragen? Zou het een echte zijn? Dit soort vragen gaan door je hoofd. Hoe kom je er achter?

Oplossing: leren kijken op slinkse wijze. Hoofd licht schuin. Details opnemen! Wat voor indices? welk merk? Cijfers Arabisch of Romeins? Complicaties? Check! op de 12 en de 6. Onthouden! Datum op de 4. Opvallend! En zo verder. Conclusies er aan verbinden. Nepper? loser! Homage? Meneer kent zijn klassiekers, maar budget was beperkt. Quartz? Vast een zekerheidszoeker. Een horloge uit de categorie "ik zit in de slappe was en koop het eerste merk wat me te binnen schiet (samen met een Porsche)": ik weet genoeg. Bekend merk? Nog geen echte kenner. Voor het grote publiek onbekend mooi horlogehuis? Top! Vintage klokkie? Raak!

Dit heeft elke horlogeliefhebber.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten